fredag den 24. september 2010

Bruxelles, Amsterdam og hjemme igen

Søndag formiddag brugte vi i Luxembourg. Det var en hyggeligt by, men da det var søndag var de fleste butikker og interessante ting lukket, og vi valgt derfor at rejse til Bruxelles samme eftermiddag.

I Bruxelles ankom vi tilsyneladende midt i en byfest. Der var lukket for biltrafik i byen, og på alle større pladser var der opstillet telte, og der blev spillet musik. I byen boede vi på et billigt hotel, der var en noget højere standard end de hostels vi har boet på på resten af turen, uden at være betydeligt dyrere. Om aftenen gik vi rundt og så byen, fik nogle Belgiske vafler, og benyttede en netcafé overfor vores hotel, hvor man kunne bruge computere for kun 0,75€ i timen - Hvordan det kan gøres så billigt forstår vi ikke.

View Larger Map

Mandag fortsatte vi med at se på Bruxelles, og besøgte også Europa-parlamentet, hvor vi fik en gratis rundvisning, og hørte om deres arbejde. Om eftermiddagen rejste vi videre til Amsterdam.

Amsterdam er en by fyldt med kanaler, der i arkitekturen minder meget om Christianshavn. Der var utrolig mange cykler i byen, og når vi skulle over gaden skulle vi passe mere på mht. cyklerne end bilerne.
Tirsdag besøgte vi et diamantsliberi i byen, hvor vi fik set hvordan de lavede diamanter i forskellige former, farver, kvaliteter og størrelser.

Selvom vi var i byen mandag til onsdag, var der stadig meget liv i byen om aftenen - nok hovedsagligt pga. de mange turister.

Onsdag eftermiddag rejste vi igen til Berlin, hvorfra vi skulle med bus tilbage til København den næste morgen.

lørdag den 18. september 2010

Schweiz og Luxembourg

Torsdag tog vi med hurtigtoget til Schweiz. Vi havde oprindelig taenkt os at finde et hostel i hovedstaden, Bern, men vi fandt ud af at det var for dyrt, og valgte istedet at bo paa et billigere hostel i byen Interlaken, 1 time derfra.

Men inden vi rejste til Interlaken tilbragte vi nogle timer i Bern, hvor vi fik set Einstein-Museet og nogle andre spaendende ting. Paa museet laerte vi en masse om hans liv og arbejde.

Derefter rejste vi til Interlaken. Noget vi bermaerkede ved Interlaken var, at der tilsyneladende slet ikke var noget politi i byen. Ikke desto mindre saa vi ikke en eneste tigger, og der var intet affald at se i gaderne. Vi bemaerkede ogsaa at posten laa frit tilgaengeligt paa gaden i stedet for at vaere laast inde, noget som under ingen omstaendigheder ville gaa i Danmark!

Fredag tog vi til byen Kandersteg, hvor vi havde en 7-timers vandretur i bjergene. Desvaerre viste vejret sig ikke fra sin bedste side, og det blev en taaget, kold og mudret tur. Paa toppen kunne vi dog se nogle billeder af, hvordan der ville have set ud, hvis det ikke var for taagen. Spliid havde nemlig vaeret der foer, og havde nogle billeder fra stedet liggende paa iPoden.

Loerdag rejste vi videre til Luxembourg, hvor vi er nu. Vi kender ikke det store til byen, men tager ud og ser paa den i morgen, inden vi rejser videre til Bruxelles.

Her kommer en opdateret udgave af vores BigMac-index (sorteret efter pris):
Warszawa: 16 kr
Bratislava: 20 kr
Prag: 21 kr
Wien: 22,5 kr
Rom: 26 kr
Verona: 28 kr
Luxembourg: 28 kr
Bern: 37 kr - Dyrere end i Danmark!!!

Interlaken:

Luxembourg:

Ver mapa más grande

onsdag den 15. september 2010

Venedig og Rom

Mandag brugte vi paa at se Venedig. Varmen var ulidelig, men der var heldigvis skygge de fleste steder. Vi fik set Markuspladsen og en masse andre smukke steder i byen. Venedig bliver hver dag fyldt med turister fra 2-3 krydstogt skibe, som unloader mennesker i byen, som saa bliver moedt af saelgere, som prover at selge dem kopi tasker, selvom boeden for at eje en ulovlig genstad i Italien er utrolig hoj. Venedig som by er egentlig rimelig stor, og byens faste indbyggere, er heldigvis til stede, og atmosfaerden er hyggelig.

Tirsdag skulle vi med toget til Rom, vi satsede paa at det var muligt at faa en ledig plads, da en plads billet koster 10 euro, oven i den pris som andre mennesker skal betale for deres billet. Desvaerre tog vi fejl, og maatte bruge 2 timer i den dejlige by Mestre. Den foerste time gik paa en internet cafe, som kostede 2.5 euro i timen, hvor den i Venedig by kostede 9 euro i timen. Den sidste time sad vi paa en graes plaene og spiste pizza :). Toget vi koerte med er et saakaldt "Eurostar" og paa en maade deres stolthed, den skulle ogsaa koere fra Venedig til rom paa, 3.5 timer, med 5 stop, saa det gik hurtigt! Vel fremme i Rom fandt vi vores hostel, hvor en meget begejstret indisk receptionist tog imod os. Aftenen gik med at se byen, og vi fandt ud af at gadesaelgerne i Rom, istedet for at saelge kopivarer, solgte tripods til kameraer. Aftensmaden bestod af Spaghetti Carbonara lavet paa Trangia. Koekkenet paa vores hostel viste sig meget mangelfuld. Komfuret var i stykker, og det eneste tilgaengelige maskiner var derfor en toaster, en mikroboelgeovn og en elkeddel. Nogle af de andre gaester kogte pasta i elkedlen og stegte groentsager i toasteren, men vi valgte at overlade sagen til vores Trangia.

Onsdagen gik med at se Rom, som paa nogle omraader ligner Prag, foreskellen er bare at bygningerne i Rom er 1000 aar aeldre. Vi fik set Peterspladsen, Colosseum, og en masse gamle bygninger. Vi var ogsaa paa en halv "free walking tour", og havde planer om at tage de to naeste. Det viste sig dog at guiden var utrolig daarlig til engelsk, og da det ogsaa var hende som stod for de 2 andre ture, valgte vi at se byen paa egen haand. I aftes fik vi ris med kylling og sur-soed sovs, igen tilberedt paa Trangiaen.

Imorgen gaar turen til Schweiz, og vi tager toget kl. 08:00, saa det er med at komme tidligt op.

Visualizzazione ingrandita della mappa

Og saa et lille billede fra vores bjergtur i Oestrig:

Uploaded with ImageShack.us

Prag

Bratislava
Fra kulde til varme

Loerdag tog vi toget til Otztal i Oestrig, hvor vi brugte dagen paa at gaa i bjerge. Da vi ankom til stationen var vi en smule desorienterede, men efter at have spurgt om vej i en lokal butik gik vi et par kilometer, og kom til en turistinformation, hvor vi fik udleveret et kort, og en busplan for den bus, der skulle koere os op til 2000 meters hoejde, hvor vi kunne komme til at gaa i rigtige bjerge. Da vi kunne se, at der ville gaa et stykke tid foer naeste bus kom (bussen gik 3 gange om dagen) besluttede vi os for at gaa op af bjerget og moede bussen paa vejen. Paa halvanden time lykkedes det os at gaa fra turistinformationen i 800 meters hoejde til et busstoppested i 1500 meters hoejde - en tur der ifoelge skiltningen ville tage 2,5 timer. Da bussen havde koert os op kunne vi, efter en smule frokost, begynde den rigtige bjergbestigning. Vi gik op til toppen af bjerget Pirchkogel (2880 meter over havet), hvor der var en fantastisk udsigt. Desvaerre har vi i oejeblikket ikke mulighed for at uploade billeder, saa dem maa i vente paa :). Bagefter gik vi ned til busstoppestedet igen, og tog bus og tog tilbage til hostlet. En god, men udmattende dag.

View Larger Map

Soendag morgen tog vi med toget til Italien, foerst til Bolzano, derefter til Verona, for saa til sidst at komme til Venedig. Turen tog 7 timer. Paa turens sidste straekning (Verona-Venedig) fik vi lov til at betale for en dyr pladsbillet i et EuroStar-tog. Der var reserveringspligt, saa vi havde ikke andet valg, end at betale 10 euro pr. person for at faa lov til at bruge vores Interrail-pas og koere med toget. Ved ankomsten til Venedig gik vi en tur gennem byen, inden vi tog med en baad ud til Fusina campingpladsen, hvor vi skal bo de naeste par dage. Paa campingpladsen var der sket en fejl i bestillingen, saa de ikke havde modtaget den i receptionen. For at loese problemet gav campingpladsen os en overnatning i et 4-personers mobile home, med eget karbad, koekken og aircondition - uden ekstra omkostninger. Vi har tilgivet campingpladsen for at have rod i deres systemer :-)

I Venedig er vi endelig kommet ned til det varme vejr, som vi har savnet lidt paa den foerste del af turen.

Vi haaber, at I kan holde varmen derhjemme.

fredag den 10. september 2010

Wien, Bratislava og Innsbruck

Torsdag morgen tog vi med toget til Wien, hvor vi brugte formiddagen. Det var sjovt at se, hvor stor forskel der var paa Wien og Bratislava. Wien er en meget paenere by, men var dog lidt rodet at se paa, fordi de tilsyneladende er ved at bygge nyt over hele byen. Det er lidt trist at se, at selvom vi opfatter Bratislava som en fattig by, er gennemsnitsalderen paa bilerne lavere end i Danmark.

Efter frokost tog vi tilbage til Bratislava, hvor vi lige naaede en guidet tur. Vi laerte en del om byen og landets historie, og fandt ud af at byen var mere spaendende end vores foerstehaandsindtryk. Vi fik set byens gamle bydel, der var paen, men desvaerre kun en lille del af dens oprindelige stoerrelse, da nogle kommunister engang syntes at det ville vaere et godt sted at laegge en motorvej.
Vores guide paa turen fortalte, at han i flere aar havde rejst rundt i Europa og boede nogle faa maaneder i hver by. I Bratislava arbejdede han som tur-guide om dagen, og som guide paa Pub-Crawl om aftenen.

Om aftenen var vi med paa denne Pub Crawl, og fik studeret det lokale natteliv.

I morges tog vi saa toget til Innsbruck i Oestrig, hvor vi var fremme sidst paa eftermiddagen. Hostellet er dyrere end de sidste vi har boet paa. Normalt betaler vi ca. 100kr pr. person pr. overnatning, her er det 150 kr. Derudover er der ikke gratis internet ligesom de andre steder vi har vaeret, og vi skal betale penge for at bruge komfuret... - Vi savner lidt de billige hostels i oesteuropa.

Lille hilsen fra Tyrol

Größere Kartenansicht

onsdag den 8. september 2010

Bratislava

Tirsdag fik vi en guided tur i Prag, af samme slags som den vi fik i Krakow. Vi hoerte om byens historie, og fik set meget af den gamle by, og det joediske kvarter. Derefter gik vi lidt rundt i byen selv, inden vi tog tilbage til vores hostel og lavede noget aftensmad. Aftenen brugte vi paa at tage billeder i byen, og saa var vi oppe i taarnet paa Charles' bridge. Desuden fik vi en is og en oel paa det gamle bytorv - sandsynligvis det sted i Tjekkiet, hvor oellene er dyrest.
Vores vaerelseskammerat paa hostelet saa vi ikke meget til. Hver gang vi var hjemme var han vaek, han kom hjem naar vi sov, og naar vi stod op om morgenen sov han. Da vi saa kom tilbage var han vaek igen.

I dag tog vi toget til hovedstaden i Slovakiet, Bratislava. Byen har tilsyneladende meget faa sevaerdigheder, men ligger kun en times togkoersel fra Wien. Derfor planlaegger vi at bruge dagen i morgen i Wien, mens vi bor dejlig billigt i Bratislava.

For at give et indtryk af priserne i de forskellige lande har vi undersoegt prisen paa en BigMac hos McDonalds. Indtil videre er Polen klart billigst.
Priserne er omregnet til Danske kroner.

Warszawa: 16 kr
Prag: 20 kr
Bratislava: 21 kr

Vi kan ikke lige huske, hvad en BigMac koster i Danmark, men det er vist nok ca. 30kr.